Del 8: ADHD-narrativet
i Sverige – vad har vi lärt oss?
I
en serie artiklar har jag undersökt vilket stöd olika aktörer har för sina
påståenden om adhd som en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det gemensamma
narrativet har varit att adhd är medfött, livslångt och oberoende av
psykosociala omständigheter. Jag har efterfrågat de vetenskapliga källor som
ligger till grund för dessa påståenden. Denna avslutande del ger en återblick,
en sammanfattning och en diskussion om vad granskningarna har visat.
Dagens
Nyheters så kallade kvalitetsjournalistik
Först
ut var en granskning av Dagens Nyheter (DN). På sin hemsida beskriver de att de
bedriver kvalitetsjournalistik, bland annat genom att källor ska redovisas tydligt
och felaktigheter korrigeras. I de två artiklar jag granskade förekom faktafel,
och påståenden fördes fram som jag inte uppfattade som underbyggda med korrekta
vetenskapliga källor. Jag mejlade respektive journalist och frågade efter
källor. Den ena journalisten svarade endast med ett automatsvar med beskedet
att hon inte svarar på mejl. Den andra journalisten svarade men svaret innehöll
inga källor. Han lovade att återkomma med källor men har fortfarande inte gjort
det – det har nu gått mer än ett år! I inget av fallen rättade DN de felaktiga
påståendena.
Jag
skrev då ett mejl till den mejladress som DN anger att man ska skriva till för
att påtala felaktigheter. Detta mejl har DN inte bemödat sig om att besvara.
Jag skrev då en insändare som ett öppet brev till DN med frågor om vad de menar
med kvalitetsjournalistik – inte heller detta mejl har DN bekräftat att det
kommit fram, än mindre publicerat och svarat på. Jag skrev slutligen till
ansvarig utgivare – Peter Wolodarski – och frågade om han anser att ovan är bra
exempel på att bedriva kvalitetsjournalistik. Han svarade med ett automatsvar
att han inte har tid att svara på mejl.
Efter
det att jag publicerade granskningen har DN fortsatt på samma sätt. I DN den
14:e november 2024 skrev Annika Carlsson en artikel
om adhd. Under rubriken ”Fakta. Adhd” skrev hon att adhd
betyder uppmärksamhetsstörning samt hyperaktivitetsstörning (min
understrykning) och att begreppet Damp tidigare användes istället för adhd. Som
källor angav hon 1177 och Socialstyrelsen. Jag skrev ett mejl till henne och
frågade om vetenskapliga källor till dessa påståenden. Mig veterligen finns
detta samt inte med i DSM eller i någon accepterad svensk översättning
av adhd, och DAMP och adhd är två olika diagnoser som inte är samma sak. Hon
svarade men lämnade inte några ytterligare källor. Hon skrev att hon kände sig
”trygg” med det hon skrivit i denna faktaruta och någon korrigering i DN
infördes inte.
I
DN den 23 december 2024 intervjuas chefredaktör Peter Wolodarski och rubriken
på intervjun är ”Hotet mot pressfriheten viktigaste frågan”. I en jobbannons i
DN den 9 januari 2025 skriver de ”För en upplyst värld” och ” DN erbjuder
kvalitetsjournalistik i världsklass. Varje dag gör vi vårt yttersta för att
förklara vår komplexa samtid och ge läsaren verktyg för att fatta välgrundade
beslut.”
Utifrån
vad min granskning visat är ju detta inget annat än rent hyckleri. Att man
kommer undan med det beror på att ingen annan granskat dessa osanningar. Det DN
i själva verket gjort och gör är att sprida rena felaktigheter om
neuropsykiatri och adhd och har inte tagit sitt ansvar när felaktigheter
påtalats. DN är alltså idag en stor spridare av rena felaktigheter om vad adhd
och neuropsykiatri är, och man vägrar ett lyssna på kritik och rätta sina
felaktigheter. Är det detta man menar med en ”upplyst värld” och att
pressfrihet är den viktigaste frågan – att fritt få upplysa omvärlden med
osanna påståenden? Intressant syn på pressfrihet. För mig är det exempel på
faktaresistens.
Socialstyrelsen
ska arbeta efter bästa möjliga kunskap – möjligen när det passar
Socialstyrelsen
ska arbeta efter bästa möjliga kunskap, vilket de bland annat skriver om på sin
hemsida – men inte när det gäller neuropsykiatri och adhd har det visat sig.
Socialstyrelsen gick tidigt ut med att definiera det neuropsykiatriska
paradigmet (ärftligt, biologiskt, livslångt och inte beroende av
omgivningsförhållanden) och har sedan dess tvångsmässigt försvarat det. När jag
och flera andra upprepade gånger påtalat att detta narrativ inte är
vetenskapligt hållbart har de slagit ifrån sig kritiken så till den grad att de
rensat i sitt diarium så att det inte längre ska gå att spåra att kritik
funnits. Det hela blir lite paradoxalt när de å ena sidan anger att sjukvården
ska följa det amerikanska DSM-systemet för diagnostiska begrepp men å andra
sidan bortser ifrån att något som benämns neuropsykiatri inte ens finns med i
DSM-systemet. Tron på ett neuropsykiatriskt narrativ kring adhd är så starkt
att Socialstyrelsen sätter sig över den officiella och godkända svenska
översättningen av DSM-manualen (som är ”utvecklingsrelaterade
funktionsavvikelser”).
Jag
granskade en rapport från Socialstyrelsen där de skrev att: ”Adhd och autism är
funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan”. Detta är inte
vetenskapligt korrekt eftersom adhd enligt DSM-systemet är en ren
symtomdiagnos. I vissa fall kan förändrade kognitiva förmågor ge upphov till
symtom som är förenliga med diagnosen adhd, men adhd-symtom påverkar inte
kognitiva förmågor så att detta resulterar i att adhd-symtomen uppkommer. Detta
är ju vad många skulle kalla för ett cirkelresonemang och jag förstår inte alls
hur Socialstyrelsen har tänkt här.
Jag
skrev därför ett mejl till Socialstyrelsen och frågade om vetenskapliga källor
som stöd för detta påstående. Socialstyrelsens medicinska sakkunniga höll med
om att formuleringen var missvisande men att hon inte beretts möjlighet att
granska texten innan den gick i tryck. En annan person vid Socialstyrelsen
svarade lite senare och angav som ”källa” att samma felaktighet tidigare hade
skrivits i en annan av deras rapporter. Det är ju så spridning av
konspirationsteorier brukar gå till – man hänvisar till en annan källa där
samma felaktighet skrivits, men alltså ingen originalkälla. När jag invände mot
detta och ansåg att rapporten borde ändras så fick jag svar från ansvarig
enhetschef, Sofie von Malortie, att rapporten inte skulle ändras. Trots att
alltså både extern och intern expertis meddelat att påståendet inte är
vetenskapligt korrekt bestämmer en enhetschef att rapporten inte ska
korrigeras. ”Bästa möjliga kunskap”, nåja, vet inte riktigt hur de ska få ihop
det på slutet…. Någon skulle nog benämna det som faktaresistens.
Socialstyrelsens
nya riktlinjer om utredning och behandling av adhd är kanske bättre?
Socialstyrelsens
nya riktlinjer för utredning och behandling av adhd kom förra året. Man
rekommenderar där att misstänkt adhd skyndsamt ska utredas och om diagnos
erhållits ska läkemedelsbehandling erbjudas. God kvalitet anser de är när så
många som möjligt som erhållit en diagnos också börjar med läkemedel. Denna
rekommendation späder ytterligare på den väldigt kraftiga ökning av
läkemedelsbehandlade personer i Sverige och enligt Socialstyrelsens egna
uppskattningar är det accepterat och rimligt att 15 procent av pojkar i
skolåldern ska behandlas med adhd-läkemedel.
I
en nylig rapport från Socialstyrelsen ”Bedömning
av tillgång och efterfrågan på legitimerad personal i hälso- och sjukvården
2025”
(Socialstyrelsen, 2025-1-9383) skriver man att vården blivit ännu mer ansträngd
eftersom efterfrågan på vård för adhd har ökat så kraftigt (är de verkligen
förvånade över att de blivit så?). De skriver vidare att cirka 70 procent av
alla läkarbesök inom barn- och ungdomspsykiatrin i åldern 10-17 år nu är
relaterade till adhd-diagnoser. Detta anser Socialstyrelsen behöver åtgärdas.
Och vad är det då Socialstyrelsen kommit fram till behöver göras?
Det
Socialstyrelsen föreslår är sådant som att utveckla metoder för
personalplanering, informationsinsatser, effektiviserad administration,
sammanhållen vårdkedja och optimering av begränsade resurser. Allt detta så att
vården bättre kan ta hand om de förväntade 15 procenten av unga pojkar som ska
medicineras. Det lyfts inte fram att det kanske är läge att ompröva synen på adhd som varande en biologiskt
orsakad funktionsnedsättning som ska behandlas med läkemedel. Socialstyrelsen
kunde till exempel ha tagit hänsyn till vetenskapliga studier som visat att skolan
kan ha en betydelsefull roll i ökningen av adhd eftersom det visats att det är
de yngre barnen i klasserna som oftare erhåller diagnos. Att vara född tidigt
på året borde inte vara en anledning till flerårig läkemedelsbehandling, det
borde vara något för skolan att hantera, till exempel genom anpassad pedagogik.
Istället
för att arbeta för minskad medicinering konstaterar Socialstyrelsen att det är
färre barn i socialt utsatta områden som idag erhåller diagnos och medicinering.
Genom den ovan föreslagna effektiviseringen menar de att ännu fler av dessa ska
kunna nås, få diagnos och medicinering. Så de 15 procenten behandlade pojkarna ska
inte bli färre, snarare ska än fler hittas, diagnostiseras och behandlas med läkemedel.
Socialstyrelsen godtar inte att skolans utformning eller psykosocial utsatthet kan
vara av betydelse för att adhd ska uppkomma. Problemen med adhd ska istället lösas
med än mer diagnostisering och medicinering, och nu ska alltså även fler barn
från psykosocialt utsatta områden bli föremål för utredning och behandling. De menar
alltså att de 15 procenten måste ökas – i strid med vetenskaplig kunskap.
Skolan
arbetar också på en vetenskaplig grund – kanske någon trodde
Enligt
skollagen ska den svenska skolan arbeta på en vetenskaplig grund. Skolan styrs
och övervakas av tre skolmyndigheter – Skolverket, Specialpedagogiska
skolmyndigheten (SPSM) och Skolinspektionen. Det jag gjorde i några
granskningar (del 4, del 5, del 6 och del 7) var att undersöka vilka
vetenskapliga källor dessa tre myndigheter har för de påståenden om
neuropsykiatri och adhd som de för fram på sina respektive hemsidor och i sina
rapporter. Jag tänkte här bara ta upp något av det jag själv tycker var mest
intressant. Mönstret som jag beskriver var dock återkommande flera gånger.
Ingången
var att jag konstaterade att vetenskapligt tveksamma eller rent av felaktiga
påståenden gick att hitta på samtliga granskade myndigheters hemsidor och
rapporter. Jag plockade ut några illustrativa exempel och skrev till
myndigheterna och bad om vetenskapliga källor för deras påståenden. Svaren jag
fick innebar att de inte kunde eller ville ge vetenskapliga källor som stöd för
sina påståenden. De hänvisade istället till att de följer politiska
styrdokument och förordningar. Detta är ju inte att arbeta på en vetenskaplig
grund som skolan ska göra enligt skollagen, det är ju att vara politiserade och
att följa politiska direktiv som ju är något helt annat. Det som mina
granskningar landade i var att två politiska promemorior stod i fokus för skolmyndigheternas
arbete vad gäller neuropsykiatri, en från 2017 och en från 2020. Låt mig ta två
exempel på hur detta visat sig i praktiken.
SPSM
har ett omfattande informationsmaterial om adhd och neuropsykiatri på sin
hemsida. Det man skrev var att neuropsykiatri var den svenska benämningen för det
som i DSM-systemet kallas för ”Neurodevelopment disorders” (NDD). I denna grupp
av funktionsavvikelser ingår adhd. Problemet var att när jag granskade hemsidan
stämde deras beskrivningar av neuropsykiatri och adhd inte alls överens med
beskrivningarna av NDD i DSM-5. Jag påtalade detta och frågade varför inte
beskrivningarna av NDD följs om de anser att NDD är samma sak som det som de benämner
neuropsykiatri. Denna fråga lämnades obesvarad och någon vetenskaplig källa
bakom deras beskrivningar kunde eller ville myndigheten inte lämna. Det som de
istället gjorde var att helt enkelt plocka bort skrivningen som angav att
neuropsykiatri enligt dem var det samma som NDD i DSM-5.
Läser
man promemorian från 2017 som SPSM hänvisar till som källa för hur de ska
arbeta så framgår att (på sidan 14):
”Diagnostiseringen
av barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utgår
antingen från Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM),
utfärdad av den amerikanska organisationen American Psychiatric Association,
eller International Statistical Classification of Diseases and Related Health
Problems, utfärdad av Världshälsoorganisationen (WHO). I denna promemoria
används den femte versionen av DSM (DSM-5), som utkom i juni 2013, eftersom den
har de senaste siffrorna med relevans för förekomsten av neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar. På originalspråk använder DSM-5 beteckningen
”Neurodevelopmental Disorders” och det inkluderar bl.a. ADHD,
autismspektrumtillstånd och Tourettes syndrom.”
I
det politiska styrdokument som SPSM hänvisar till står alltså just detta, det
vill säga, att neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är detsamma som NDD i
DSM-5. Men detta har man inte följt på SPSM, och när detta påtalas tar man helt
enkelt bort denna koppling mellan neuropsykiatri och NDD. Detta kan inte tolkas
på annat sätt än att man genom att göra på det sättet INTE följer ett av sina
viktigaste politiska styrdokument. Kvar på hemsidan står därför nu en rad lösa
beskrivningar om adhd och neuropsykiatri. Dessa går inte på något rimligt sätt
att relatera till NDD, och är därför inte vetenskapligt underbyggda. Med lite
friare ord handlar det alltså om mer eller mindre pseudovetenskapligt svammel,
som dessutom inte följer de politiska styrdokument som ska ligga till grund för
den svenska skolans arbete. Är det att arbeta på en vetenskaplig grund?
Begreppet
”neuropsykiatriska svårigheter” införs – men ingen vet vad det är
Det
andra talande exemplet från skolmyndigheternas hemsidor och i deras rapporter är
begreppet ”neuropsykiatriska svårigheter”. Detta är ett begrepp som i
promemoriorna från 2017 och 2020 är centralt, så pass att detta nya begrepp ska
införas i examensordningarna för alla lärarutbildningar i Sverige.
Promemoriorna anger att lärarna ska ges en fördjupad kunskap om just
neuropsykiatriska svårigheter. Men vad är då neuropsykiatriska svårigheter och
vad är det lärarna ska få fördjupad kunskap om?
Trots
att jag arbetat som neurovetenskaplig forskare i mer än 50 år har jag faktiskt
aldrig hört talas om vetenskaplig forskning på detta begrepp. Även i detta
ärende skrev jag alltså till skolmyndigheterna för att få reda på vad detta är
och på vilken vetenskaplig grund detta begrepp vilar. Precis som tidigare kunde
eller ville SPSM och Skolinspektionen inte ge en enda vetenskaplig referens som
stärker användandet av detta begrepp. Det enda man hänvisade till var de ovan
nämnda promemoriorna. Läser man promemorian från 2017 förklarar man där att
neuropsykiatriska svårigheter är utvecklingsrelaterade svårigheter som kan
misstänkas ha en neuropsykiatrisk bakgrund, men som inte är så svåra att en
neuropsykiatrisk diagnos kan ställas.
Denna
så kallade definition väcker fler frågor än den besvarar. Vad är svårigheter som
kan misstänkas ha en neuropsykiatrisk bakgrund? Vad är det för bakgrund man
misstänker? Och hur visar man i så fall det vetenskapligt? Hur skiljer man
svårigheter i skolan som uppstått på grund av till exempel omognad eller en
svår familjesituation från svårigheter utifrån en ”neuropsykiatrisk bakgrund”?
Och hur uttalade svårigheter ska en elev uppvisa för att det ska benämnas för
just en neuropsykiatrisk svårighet? Hur drar man gränsen? På vilka grunder
infördes överhuvudtaget detta nya begrepp?
Ytterligare
en försvunnen utredning
Intressant
är att i promemorian från 2017 finns en beskrivning av hur och varför detta
begrepp infördes. Det som framkommer är att en professor Anders Gustavsson gavs
i uppdrag att göra en utredning i fråga om viss specialpedagogisk kompetens i
skolväsendet, och slutrapporten lämnades i juni 2014 och har givits
beteckningen U2014/01259/SAM. Anders Gustavsson gjorde en enkät- och
intervjuundersökning där det, enligt honom, framkom att ett stort behov fanns
av ökad kompetens i skola och förskola i fråga om neuropsykiatriska
svårigheter. Men närmare vad detta är, och vad lärarna faktiskt ska lära sig,
framgår inte ur promemorian. Då ett så pass viktigt och helt nytt begrepp
infördes i all lärarutbildning borde ett starkt vetenskapligt stöd finnas, i
och med att skolans arbete enligt skollagen ska vila på en vetenskaplig grund.
Så vilket vetenskapligt underlag byggde Gustavsson sina slutsatser på? För att
kunna granska det så begärde jag ut denna utredning från Regeringskansliet.
Första
svaret innebar att handlingen inte lämnades ut vilket är lite märkligt eftersom
offentliga handlingar ska lämnas ut utan fördröjning. Jag överprövade beslutet
och fick efter en tid beskedet att rapporten med ovan nummer inte kan lämnas ut
eftersom den inte är diarieförd och just därför inte kan hittas, trots att den
alltså fått ett diarienummer och hänvisas till i två andra viktiga promemorior.
Detta innebär alltså att skolans alla lärare ska lära sig mer om
neuropsykiatriska svårigheter men ingen kan svara på vad detta egentligen är,
hur det vetenskapligt ska definieras och hur det ska avgränsas. Man kan inte
heller lämna någon vetenskaplig källa för begreppet och utredningen som låg
bakom att begreppet överhuvudtaget har införts i svenska skolan har man lyckats
”trolla” bort på Regeringskansliet. Det är en verkligt solid vetenskaplig grund
som den svenska skolan vilar på.
Sveriges
Television sprider felaktigheter om adhd – utan påföljd
Det
är inte bara jag som gjort granskningar av vad som påståtts om neuropsykiatri
och adhd i media. Bara för att ta ett exempel. I ett avsnitt av Fråga Doktorn i
Sveriges Television under 2023 påstod en av de inbjudna gästerna att adhd
orsakas till 80 procent av genetik och beror på för lågt dopamin i hjärnan (som
alltså skulle vara orsakat av genetiken, vilket är vad som påstås inom det
neuropsykiatriska narrativet). Socionomen Lasse Mattila anmälde detta påstående
till Granskningsnämnden eftersom något tillförlitligt vetenskapligt stöd för
detta faktiskt inte finns – det är ett av många obevisade påståenden om adhd
som cirkulerar (alltså motsvarande en konspirationsteori om vad som orsakar
adhd som är vitt spridd). Det som följde är intressant.
Ansvariga
för programmet lämnade underlag till Granskningsnämnden för att visa att påståendena
var korrekta. Utan att kontakta Lasse Mattila beslutade Granskningsnämnden
utifrån inlämnade handlingar att SVT inte hade brutit mot regeln om att inte sprida
osakliga felaktigheter. Bara det att när Lasse Mattila efter att beslutet att
fria programmet redan tagits fick tillgång till de inlämnade handlingarna
visade det sig att ingen av dessa, eller referenserna som SVT hade angivit, gav
stöd för påståendena om att adhd är ärftligt till 80 procent och orsakas av för
lågt dopamin. Faktum är att ingen av de av SVT angivna referenserna ens
handlade om det som SVT påstått i programmet. Jag har granskat de inlämnade
underlagen och de ger inte ett vetenskapligt hållbart stöd för något av detta.
Detta är i och för sig inte så konstigt för det finns helt enkelt inte något
sådant vetenskapligt stöd. Trots detta friade alltså Granskningsnämnden
programmet, och detta alltså utan att Lasse Mattila gavs möjlighet att bemöta eller
kommentera inlämnade handlingar.
Beslutet
överklagades av Lasse Mattila, dels på grund av att han inte gavs möjlighet att
bemöta och kommentera inlämnade underlag innan beslut, dels på grund av att
inlämnade underlag faktiskt inte gav stöd för påståendena i programmet.
Beslutet på detta överklagande blev i princip det att Granskningsnämndens
beslut inte kan överklagas och därför lämnades överklagandet utan åtgärd.
Så
det vi lärt oss av detta är alltså att man i SVT i princip kan framföra vilket
felaktigt påstående som helst om adhd, och kanske om vad som helst. Anmäls
detta till Granskningsnämnden är det bara för den anmälda parten att lämna in
någon form av underlag, vilket som helst vad det verkar, och ange att det ger
stöd för det man påstod. Vetenskaplig kompetens att granska underlag verkar
inte finnas och den som anmält inslaget ges inte möjlighet att kommentera,
värdera eller bemöta det underlag som lämnats in innan beslut att fria
programmet tas. Och beslutet går inte att överklaga. Frågan är vad vi
egentligen kan lita på i det som presenteras i SVT. Det verkar inte krävas att
innehållet är vetenskapligt korrekt i alla fall. Konspirationsteorier kan
spridas fritt, utan några påföljder.
En
politiker ger sin in i leken – forskare som inte följer narrativet måste hängas
ut
Det
sista exemplet jag tänkte ta upp i denna artikelserie är också intressant och
lärorikt för att ge en beskrivning av hela bilden. Jag deltog i ett
radioprogram 2022 och blev intervjuad om min syn på adhd och om
läkemedelsbehandling av adhd. En av de som lyssnade på programmet var en
lokalpolitiker från Västra Götalandsregionen – Elias Ytterbrink. Han företrädde
Miljöpartiet och var vid tillfället förtroendevald ordförande för
patientnämnden. Han uppskattade inte alls det jag sa utan efter programmet skrev
han några väl valda ord på sitt Twitter-konto. Det han skrev var:
”När
ni ska intervjua någon för att få ett vetenskapligt perspektiv på en diagnos
kanske ni inte ska välja någon som inte ens tror att en etablerad diagnos
finns. Vad tror ni att ni kommer få för svar från en sådan gök?”
Kanske
för att ytterligare förtydliga sig skrev han lite senare samma dag i
ytterligare ett inlägg:
”Ja,
om man intervjuar en forskare (inom ett annat område) som tror att diagnosen
inte ens finns. Klart han kommer att tycka att det sker en övermedikalisering.
Synd att ett så angeläget ämne med potential till nyanser förstörs av en
foliehatt i inslaget.”
I
5:e kapitlets första paragraf i brottsbalken står:
1
§ Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt
eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras
missaktning, dömes för förtal till böter.
Jag
blev kontaktad av programledningen efter programmet och fick sparade loggar av
det Elias Ytterbrink skrivit. Min tolkning av lagen ovan innebär att Elias
Ytterbrink på sitt Twitter-konto lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta mig
för andras missaktning. Dessutom hade han skrivit rena lögner om mig som
forskare (jag har aldrig i något sammanhang påstått att adhd inte skulle
finnas). Jag kontaktade Elias Ytterbrink och krävde att han skulle ta bort det
han skrivit och istället på sitt konto framföra en ursäkt till mig över det han
skrivit. Han vägrade.
Jag
kontaktade honom igen och kontaktade dessutom den lokala ledningen för
Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen. Även ledningen för radioprogrammet
kontaktade Elias om hans nedlåtande Twitter-kommentarer. Detta ledde så
småningom till att han tog bort det han skrivit på sitt Twitter-konto men vägrade
även fortsättningsvis att skriva en ursäkt för det han skrivit på sitt konto.
Han gick dock till slut så långt att han skrev en personlig ursäkt direkt till
mig, men alltså inte på sitt Twitter-konto. I sitt mejl till mig skrev han:
”Jag
har nu tagit bort tweetsen och vill be om ursäkt för mina hårda och felaktiga
påståenden om dig. Det var onödigt och särskilt så eftersom det framstod som
att jag gjorde uttalanden i min roll som sjukvårdspolitiker.”
Den
etablerade mediapolicyn är att en rättelse och ursäkt utan dröjsmål ska lämnas
via samma mediekanal som det felaktiga påståendet framfördes i. Denna
mediapolicy brydde sig alltså den miljöpartistiska politikern Elias Ytterbrink inte
om att följa.
Jag
kontaktade igen den lokala ledningen i Göteborg om detta men fick till svar att
Elias Ytterbrink skrivit det han gjort som privatperson och att de därför inte
kunde tvinga honom till det. Detta är märkligt då han själv skriver att det
framstod som att han skrev det i sin roll som sjukvårdspolitiker, men det
tyckte alltså inte den lokala ledningen. Jag kontaktade då Miljöpartiet
centralt för att få ta del av deras policy och etiska riktlinjer för hur
Miljöpartiets förtroendevalda ska bete sig på sociala medier. Jag skickade
också med frågan om de ansåg att Elias Ytterbrink hade följt deras etiska
riktlinjer. Jag fick aldrig några etiska riktlinjer skickade till mig, Miljöpartiet
kanske inte har några? Jag fick inte heller besked om huruvida de ansåg att
Elias Ytterbrink hade uppfört sig på ett sätt som är förenligt med deras
intentioner och etiska riktlinjer (kanske beroende på att några sådana inte
verkade finnas).
För
att se var gränserna går så polisanmälde jag då Elias Ytterbrink för förtal.
Anmälan lades ner utan åtgärd. Det vi här har lärt oss är alltså att en
politiker (i alla fall en politiker som representerar Miljöpartiet) på sociala
medier kan framföra rena lögner och förtalslika missaktningar om en forskare
utan att partiets ledning tar avstånd och utan att det bedöms som förtal i
lagens mening.
Man läser ju ibland om att politiker blir
upprörda när de upplever att de förtalas och utsätts för lögnaktiga påståenden.
Det är ju då lite förvånande att en politiker gör samma sak, och med lögner och
förtalslika påstående missaktar en forskare på sociala medier. Att han gör så
och att hans moderparti tar honom i försvar måste ju rimligen innebära att
detta är accepterat att göra. Eller är det ok just i detta fall för att
forskaren ifrågasätter det neuropsykiatriska narrativet? I vilket fall har det ju
gått rätt långt när politiker hänger ut forskare som redogör för vetenskaplig
kunskap genom att på sociala medier påstå att forskaren är en gök och
foliehatt.
Så
vad har vi lärt oss av denna artikelserie?
I
media och från myndighetshåll pumpas vi med information om att adhd är en
neuropsykiatriskt funktionsnedsättning. Med detta menas att adhd är till
huvudsak ärftligt (80 procent), är livslångt, ska behandlas med läkemedel och
att psykosociala omständigheter inte är av betydelse för dess uppkomst. Detta
är alltså det så kallade neuropsykiatriska narrativet som är officiellt
accepterat i Sverige. Det påstås ibland att Joseph Goebbels, som var propagandaminister
i Nazityskland, har sagt att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så
börjar folk att tro på den. Även om Goebbels troligen inte sa det (som jag
beskrev i avsnitt 1 i denna artikelserie) har senare forskning visat att om man
hör eller läser om ett (felaktigt) påstående tillräckligt många gånger så
börjar man till slut tro på att det är sant. Problemet är bara att
internationell forskning visat att de vetenskapliga grunderna för detta svenska
neuropsykiatriska narrativ inte längre är hållbara. Det är till och med så att
begreppet neuropsykiatri internationellt används på ett helt annat sätt än vad
man gör i Sverige.
Jag
är en av de forskare som anser att det svenska narrativet om neuropsykiatri är
överspelat och att det helt enkelt inte finns vetenskapligt stöd för det. Det
jag har gjort under en period är att kontakta medier och myndigheter för att få
reda på vilka källor de lutar sig mot när de använder begreppet neuropsykiatri
och förklarar att adhd är just ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Slående
är att några vetenskapliga källor inte har kunnat redovisas. Istället har svar
uteblivit och mejl har inte besvarats, man har hänvisat till politiska styrdokument
eller så har originalhandlingar städats undan så att de inte kunnat granskas.
Det har även hänt att politiker träder in och genom förnedrande påståenden
försöker sätta sig över vetenskapen och genom det ta udden av den vetenskapliga
kritiken.
Det
är faktiskt så som jag skrev i mitt första inlägg, att den som äger paradigmet också
äger spelplanen där diskussioner kan föras. Det denna serie av granskningar
klart har visat är att det neuropsykiatriska narrativet styr i sådan grad att
en öppen diskussion om detta narrativ överhuvudtaget inte tillåts. Likväl är
narrativet inte vetenskapligt underbyggt. Min egen övertygelse är att en öppen
diskussion inte tillåts just för att det i så fall skulle visa sig att detta
neuropsykiatriska narrativ skulle falla som ett korthus. Det finns för många
intressen investerade i detta korthus just nu som febrilt arbetar med för att
försöka hålla det intakt, trots bättre vetande. Ett sätt är just att förhindra
öppen diskussion, motverka den som kritiserar och fortsätta pumpa ut
felaktigheter så att ännu inte övertygade ska börja tro på det.
Vad kan vi göra åt dagens situation?
Det sorgliga i allt detta är alla de
individer som inte mår bra och som av samhället nu pekas ut och stigmatiseras
av påståendet att de har något fel i hjärnan som orsakar att de inte mår bra.
Ett fel i hjärnan som måste rättas till med läkemedel. Samtidigt finns det internationell
forskning som klart visar att det istället är förhållanden i samhället
som orsakar just sådant lidande som idag benämns för ”neuropsykiatri”. Samhället
borde ta sitt ansvar för att rätta till samhälleliga missförhållanden istället
för att försöka dämpa lidandet med läkemedel och anklaga individen för att hen
har ett fel i hjärnan.
Det
enda jag granskat i denna serie är adhd och neuropsykiatri. Vad är det som säger
att motsvarande fenomen endast skulle vara begränsat till adhd? Vi läser om hur
den psykiska ohälsan ökar, hur allt fler mår psykiskt dåligt, samtidigt som
psykiatrin bågnar under den ökande belastningen och inte förmår att hantera
denna ökande psykiska ohälsa.
Jag
ser som en stor fara att det även inom andra områden av psykisk ohälsa finns
motsvarande kunskapskorruption som jag visat i mina granskningar gäller för
adhd. Teorier om psykisk ohälsa kopplade till andra diagnoser kan på liknande
sätt vara styrda av helt andra krafter än vetenskapliga. Det gäller kanske att
inse att de narrativ som idag dominerar och försvaras av myndigheterna inte är
ändamålsenliga för att förstå, förebygga och behandla den psykiska ohälsa som idag
är i så kraftig ökning. Det är då inte så konstigt att vi inte lyckats skapa en
bättre vård för psykisk ohälsa än vad vi idag har.
För
att åstadkomma en bättre fungerande psykiatrisk vård behöver spelplanen öppnas
upp, en fri diskussion tillåtas och existerande narrativ om psykisk ohälsa i
grunden förändras.